"Med alle midler" af Thomas C. Krohn

Så blev det vores tur til at tage på ferie og læselisten var klar. Der dukkede lige et nyt og uventet punkt op på listen kort før vi tog afsted. Jeg faldt over et opslag i en facebookgruppe for bogelskere (Bogormen) , hvor Thomas C. Krohn opfordrede læsere til at anmelde hans bøger... Challenge accepted.






"Med alle midler" af Thomas C. Krohn

Det er sjældent at jeg møder mennesker jeg virkelig ikke kan lide. Det sker dog i denne bog. Bogen handler om den talentfulde men dog også lidt for kreative forsker Sara. Hun har hele sin karriere planlagt for sig og da tingene ikke helt flasker sig efter hendes hoved, skyr hun ingen midler for at opnå det hun har sat sig for.

Personerne i bogen er velbeskrevede og nemme at leve sig ind i. Man får meget tydelige følelser af enten sympati eller antipati for dem.

Bogen foregår i hovedtræk som en indre dialog - primært set med hovedpersonen Saras øjne. I starten fandt jeg det en smule tungt og forstyrrende, men efterhånden som jeg kom længere i bogen, begyndte jeg at kunne se meningen med det. Man skal simpelthen ind i hovedet på Sara for at kunne på nogen måde sætte sig ind i, hvad der driver hende og hvorfor.

Historien er god, plottet medrivende, om end lidt til den urealistiske side ind i mellem, men det tilgiver man faktisk nemt undervejs. 
Bogen skildrer den narcissistiske tankegang, målet helliger midlet-princippet på en rå og nådesløs måde... jeg sidder tilbage med en tanke om, hvor mange Sara´er der mon findes … og glæder mig egentlig over at jeg ikke kender det præcise tal.

Jeg kan anbefale bogen hvis man har lyst til en god krimi med flere uventede drejninger undervejs. Jeg har i hvert fald tænkt mig at se nærmere på Thomas C. Krohns andre bøger - måske dukker der en anmeldelse op af en af dem en anden god gang.

****


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

"Løgnerens Hus" af Katrine Nørregaard

"Et rigtigt liv" af Katrine Marie Guldager