"Et rigtigt liv" af Katrine Marie Guldager

Jeg var så heldig at blive udvalgt til at læseranmelde Katrine Marie Guldagers nyeste bog " Et rigtigt liv".


Et rigtigt liv” af Katrine Marie Guldager





Vi har nok alle sammen sådan en i vores liv. Ham eller hende som vi skiftevis har lyst til at ruske og give et velafrettet spark i r…. men så umiddelbart bagefter overvældes af en dybtliggende trang til at give en krammer og være lidt god ved.

Sådan har jeg det med Filip.

Filip mister i en ung alder sin mor og dermed sin trygge base i drømmen om en kernefamilieopvækst. Faderen retter al sin fokus mod den handicappede bror Christian og Filip sendes på kostskole.

Dette bliver starten til en lang rejse for Filip i søgen mod det perfekte, det trygge og ”det man nu engang skal og bør” – fordi så må hans far da elske ham lige så højt som broderen.



I både forretning og kærlighed rystes Filips verden gang på gang, når virkeligheden ikke kan leve op til hans inderste ønsker og han arbejder sig faktisk længere og længere væk fra sit mål med hver desperat og higende beslutning han træffer.



”Et rigtigt liv” er en bog jeg har haft med mig i flere dage nu – og ikke kun i den fysiske udgave. Den er på en eller anden måde trængt ned under huden på mig og giver mig stof til eftertanke – både omkring alle de Filip´er der findes rundt omkring, men også omkring de signaler jeg selv sender til mine egne børn. Som mor til et handicappet barn bliver man nok en smule ekstra berørt ved tanken om, hvor det ikke-handicappede barn kan føle sig tilsidesat og overset til tider.


Bogen efterlader en summen af tanker om, hvad der egentlig er det vigtige i livet… ” At blive til noget eller at være nogen”… Når man har ”mødt” Filip ..er man ikke så meget i tvivl om svaret.

En tankevækkende og vedkommende bog som i dagens Danmark kun bliver mere og mere relevant i takt med at samfundet stiller større og større krav til os, der lever i det og jeg kan kun give den mine varmeste anbefalinger.

******

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

"Med alle midler" af Thomas C. Krohn

"Løgnerens Hus" af Katrine Nørregaard